Oray Eğin, Gülse Birsel ve Jet Sosyete'yi topa tuttu: Gülse Birsel neden güldürmüyor?

Habertürk yazarı Oray Eğin, Gülse Birsel ve yeni dizisi Jet Sosyete'yi eleştiri bombardımanına tuttu..

Habertürk yazarı Oray Eğin, Gülse Birsel ve Star TV'de yayınlanan yeni dizisi Jet Sosyete'yi eleştiri bombardımanına tuttu.

Oray Eğin, Gülse Birsel'in Avrupa Yakası ve Yalan Dünya ile iyi işler yaptığını ancak yeni dizisi Jet Sosyete'nin kimseyi güldürmediğini iddia etti.

Oray Eğin, Gülse Birsel'in 'Yılın Kadını' seçilmesine de anlam veremediğini belirterek "Dizisiyle ödülü veren derginin aynı grupta olmasından olabilir mi?" sorusunu yöneltti.

İşte Oray Eğin'in bugünkü yazısından"Gülse Birsel neden güldürmüyor" başlıklı o bölüm:

ADETA komedinin güldürmesi gerekmediğini kanıtlamak için popüler kültürde var olan Gülse Birsel’in yeni dizisi “Jet Sosyete” tarih kadar eski bir formüle dayanıyor: Köyden indim şehre.

“Beverly Hillbillies”den “The Jeffersons” a kadar ABD’deki benzerlerinden bire bir uyarlanan bu formül yıllarca Tekin Akmansoy’un “Kaynanalar” dizisini tek kanallı yıllarda ekrana dayattı. Özel televizyon yıllarında “Sonradan Görmeler” adıyla benzer bir sosyete eleştirisi yapmaya çalıştı Akmansoy, ama bu sefer pek tutmadı. Yıllar önce Kutluğ Ataman da bir televizyon dizi projesi üzerinde çalıştığında aklına gelen Alem gibi dergilerde poz veren kadınları tiye almaktı.

Belli ki tuttuğu düşünülen bir formül ki bir maden gibi sık sık kazılıp yeniden önümüze konuyor. Sahte sosyeteyi, sınıf atlamayı mizah malzemesi yapanlar da otomatik olarak kendilerini daha üstün ve tepeden bir konuma yerleştiriyorlar. Ya da öyle olduklarını düşünerek kendilerini rahatlatıyorlar.

MESAFE KOYAMADI

Daha önce kendi bildiği ve içinden geldiği dünyaları (moda dergileri, Cihangir Cumhuriyeti) ekrana taşıyıp başarılı olan Gülse Birsel garantili olacağını düşündüğü bu kıyıya çekmiş belli ki kayığını. Ancak bu sefer kendi izleyici kitlesinde de dizinin komik olmadığına, esprilerin tutmadığına, sadece dekorun ve ışığın ön plana çıktığına dair eleştiriler yükseliyor. Kim bilir, belki esinlenecek yabancı dizi kalmamıştır.

Ama asıl sorun Gülse Birsel’in bu sefer seçtiği konuyla arasına yeteri kadar mesafe koyamaması. Başarılı bir hiciv, içinde geldiğin dünyaya dışarıdan bakabilme yeteneğine eriştiğinde ortaya çıkıyor. Yıllarca dergicilik yapıp o alanda iddiası kalmadıktan sonra “Avrupa Yakası” nda o dünyayı mizah unsuru haline getirmesi tuttu. Artık Cihangir’e kendisini kanıtlamak zorunda hissetmediği için de “Yalan Dünya” başarılı oldu. Ama Birsel’in İstanbul’daki “jet sosyete”yle henüz hesabı bitmemiş gözüküyor.

Tesadüf bu ya, GQ Dergisi’nin “Yılın Adamı” ödül töreni tam da “Jet Sosyete” nin yayınlandığı haftaya denk geldi. Bu törende Birsel’e de “Yılın Kadını” ödülü verildi. Bu ödülü hak etmek için ne yaptığını merak edenlere hemen söyleyeyim, dizisi aynı grubun kanalında yayınlanıyor. Türkiye’de takılı kaldıkları halde kendilerine bir başka şehirde (tercihen New York) yaşıyormuş havası veren, yıllardır içine düştükleri yanılsamadan bir türlü çıkamayan bir grup özentinin kendilerini tatmin ayiniydi GQ gecesi.

ÇAKMA KÜLTÜR

Ülkenin en bilinen, en anaakım grubu MFÖ’ye “kült” diyecek kadar şirazenin şaştığı bu ödüller İstanbul’daki birçok etkinlik gibi eşin dostun birbirlerini karşılıklı övme ve ağırlamalarından ibaretti. Gerçek bir Condé Nast moda editörüne kalp krizi geçirtecek rüküşlükteki konuklar aslında “Jet Sosyete” adlı bir diziye kolaylıkla malzeme edilebilirdi. Kırmızı halıda yürüyüp ayaküstü kameralara söyleşi verenlerin kendilerini ciddiye almaları bile başlı başına bir komedi unsuru.

Çakma kültürün kutsandığı İstanbul’un moda-medya-sanat üçgeninde sistemin işleyen parçalarından biri olan Gülse Birsel nasıl jet sosyeteyle dalga geçebilir artık? Bizzat o da süslenmiş, kırmızı halıda yürümüş ve sahte gülümsemelerle kameralara poz vermiş. Dahası, sistemin getirilerinden gayet memnun olduğu da ortada. Son yıllarda medyanın koşulsuz şartsız sadece övdüğü kim var?

Birsel’in güvenli formül diye düşündüğü bu haliyle tehlikeli bir zemin aslında. Güldürmek ile gülünç olmanın farkı.